perjantai 22. helmikuuta 2013


Mäntsälän kisa 9.2


Kun kaikki alkaa menemään huonosti niin se kanssa sitten menee.
Edeltävänä päivänä olin ajamassa pyörää sisään kun siihen vaihdettiin uusi mäntä ja kytkin levyt. Rupesin huoltamaan pyörää ja tein perus huollon sekä vaihdoin uuden eturenkaan alle. Pakkasin ajokamat kassiin valmiiksi huomista varten. Työnsin pyörän ulos ja käynnistin sen siinä katsoakseni että kaikki toimii. Huomasin että pyörässä ei toimi ajovalo eikä takavalo. No ei muuta kun pyörä takasin pajaan, pukille ja tutkimaan missä on vika. Viat löydettiin ja saatiin korjattua ja kello olikin jo yksi yöllä kun pääsin nukkumaan.
Aamulla jonkun verran väsytti viiden tunnin yö unilla. Hypättiin autoon, laitettiin osoite navigaattoriin ja matkaan. Loppumatkasta ruvettiin ihmettelemään kun navigaattori näytti että kilometrin päässä ollaan perillä ja oltiin ihan keskellä metsää. Pysäytettiin auto tien sivuun, ihmeteltiin ja kysyttiin vastaan tulevalta missä tällainen paikka on ja rouva kertoi että ollaan 30 km väärässä suunnassa. Auto ympäri ja löydettiin kisapaikalle ja kellossa oli aikaa 8min omaan lähtööni. Ennen lähtöä täytyi pyörä katsastaa,  ilmoittautua ja pukea ajokamat päälle. Kiirehän siinä tuli :D . Loppujen lopuksi en myöhästynyt kun neljä minuuttia lähtö ajastani ja sain 4 min aikasakkoa.
Ensimmäisellä pätkällä  totesin että nyt takaiskari ei oikein toimi vaan pomppii aika lailla ja sen johdosta tuli kaatumisia kuin talvisodassa, se rupesi syömään miestä. Ykkös ja kakkos pätkät meni totutteluun siihen että takaiskari ei toiminut ja takkiinhan siinä tuli. 3 pätkä meni paremmin kun oli tasainen reitti, olin sillä pätkällä 8 nopein. 4 pätkä meni taas ihan penkin alle. Vitos ja kutos  pätkät meni taas todella huonosti mutta viimeiselle pätkälle sain taas parannettua ajoa, mutta ainakin ajoin maaliin. Ei kyllä jäänyt kummonen fiilis tuosta kisasta 14 min kärjestä jääneenä ja sijalla 24.
Täytyy toivoa että seuraavat kisat menee paremmin, kun tässä kisassa näitä hankaluuksia oli.
Takaiskari on nyt huollettu. Haettiin säätöjä siihen kellottamalla kierroksia, että pyörä on mahdollisimman varma ja nopea ajettava. Nyt pyörä tuntuu paljon paremmalta, eikä se tee enää turhia pomppuja niin paljon joten kaatumisen riski pienenee.